ALLMÄNT
Följande villkor gäller för Second wheels beträffande köp och leverans av varor på secondwheels.se och i butik. Villkoren gäller från 2023-12-01, de kan ändras utan förvarning och vi rekommenderar därför kunder att ta del av dem vid varje köptillfälle. De villkor som gäller för din order är de villkor som finns på secondwheels.se vid den tidpunkt du lägger din order och tiden för inköp i butik.
I samband med att du handlar/säljer av/med oss online eller i butik godkänner du våra Köpvillkor, förstår samt godkänner du att inte publicera, överföra, ladda upp eller främja kommunikation eller innehåll som skulle kunna skada eller ha en negativ effekt på vårt företag och verksamhet.
ÅLDERSGRÄNS
Enligt lag måste du vara myndig, dvs ha fyllt 18 år för att ingå ett avtal som ligger till grund för ett köp eller sälj på secondwheels.se.
INGÅENDE AVTAL /ORDER
När du har lagt din order sker avtal om köp. Du får då en orderbekräftelse till din e-postadress från Second wheels. Köparen är ansvarig för att alla uppgifter som har lämnats till Second wheels är korrekta. Är något fel i orderbekräftelsen ska du direkt informera oss på secondwheels@outlook.com .
PRISER OCH LEVERANSAVGIFTER
Alla priser på webbplatsen anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. Momsen är 0% för alla saker som säljs till privatpersoner. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändringar från leverantör, felaktigheter på varor och feltryckta priser på hemsidan. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i webbshoppen.
En fraktavgift på 69 SEK (69 kr) tillkommer för alla beställningar under 899 SEK. För beställningar över 900 SEK är det fraktfritt. Köparen står för returfrakt, vilket dras av från summan som betalas tillbaka. Returfrakten är 69 kr då du returnerar 1-3 varor. Returnerar du 4 varor eller fler, och du fått fri frakt på din order (ordrar över 900 kr) är returfrakten 100 kr.
BETALNING
Vi erbjuder betalning i samarbete med Klarna Checkout (mer information om din betalning med Klarna Checkout finns på Klarna.se eller i Klarna-appen). Dina betalningsuppgifter lagras inte hos Second wheels utan hos Klarna.
LEVERANS
Våra normala leveranstider är 1-3 vardagar. Vi levererar med PostNords tjänst Varubrev, vilket innebär att din order alltid levereras hem till dig. Skulle paketet inte få plats i din brevlåda/postfack, hängs det i påse på din postlåda eller på din dörr.
Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt men ibland, med anledning av yttre omständigheter kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Skulle det uppstå förseningar och du inte hört ifrån oss kan du kontakta oss på secondwheels@outlook.com .Du som kund ansvarar för att adressen i Klarna Checkout är korrekt innan köpet genomförs. För paket som returneras till oss på grund av felaktig adress debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering på 150 SEK.
RETURER, REKLAMATIONER OCH ÅNGERRÄTT
Returer och ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen och i butik har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Du som kund står för returfrakten vilken vi drar av på ditt återbetalningsbelopp.
Vid nyttjande av din ångerrätt.
Börja med att meddela oss på secondwheels@outlook.com om du ångrar ditt köp. I ditt meddelande ska ditt namn, ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå. Du bör så snart som möjligt men senast inom 14 dagar efter att du fått dina varor meddela oss om returen och skicka tillbaka varorna till oss. Returfraktsedel finns med i din leverans. Du står för returfrakten, leverans och skick på produkterna vid en retur. Produkterna bör därför skickas väl paketerade och helst i ursprunglig förpackning. Alla köp som ångras och returneras tillbaka till oss ska vara i samma skick som de var i när du fick dem. Har skador eller defekter på varan skett förbehåller vi oss rätten att på återbetalningsbeloppet dra av en summa motsvarande värdeminskningen.
Ångerrätten gäller inte vid:
Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats plomberats med skyddstejp där förseglingen plomberingen har brutits av dig.Vi plomberar alltid underkläder och badkläder för att du som kund ska kunna prova varan.
Reklamation och klagomål
Har vi skickat en vara som är fel eller en defekt (som ej har deklarerats som defekt i beskrivningen) står vi för returportot. Varor som beskrivits som defekta går ej att reklamera med dessa specifika defekter eftersom du anses ha varit informerad om dessa innan du genomförde köpet. Vi uppmanar därför våra kunder att läsa beskrivningen avseende information och skick på varan samt titta på bilderna noggrant innan köp genomförs. Skulle produkten ändå vara skadad eller ha en defekt när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt återta varan. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. När vi har godkänt din reklamation och mottagit varan får du en återbetalning av priset för produkten.
Hur du går tillväga vid en reklamation.
Eventuella fel eller defekt kan reklameras till secondwheels@outlook.com där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer och återbetalar dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning eller om defekterna var upplysta i beskrivningen. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
ANSVARSBEGRÄNSNING
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, brand, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din order eller orderläggning på secondwheels.se är begränsade till det totala beloppet för din order.
PRODUKTINFORMATION
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på secondwheels.se samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm och fotokvalitet. Vi försöker alltid på bästa sätt att presentera produkterna så tydligt som möjligt och beskriva skicket på varan korrekt. Färgerna du ser på secondwheels.se är dock beroende av din datorskärm och ljusförhållanden vid fotografering, och vi kan inte garantera att färger återges korrekt.
TVIST OCH LAGVAL
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
FÖRETAGSINFORMATION
Second wheels AB
Kontor/lager:
Org.nr: 559454-1707
KUNDTJÄNST
Om det är något av ovanstående Villkor du inte förstår eller om du har frågor eller kommentarer, kontakta oss via e-post secondwheels@outlook.com
ALLMÄNT
När du lämnar in varor till Second wheels gäller nedan allmänna villkor.
Vår inlämningstjänst innebär att Second wheels säljer dina kläder, leksaker och barninredning. I samband med att du lämnar in dina varor till oss ingår du ett avtal med Second wheels i enligt vad som framgår av dessa villkor.
UPPDRAG
I samband med att du skickar/lämnar in dina kläder, barnkläder, leksaker och barninredning till Second wheels ger du oss uppdraget att bedöma vilka varor som är säljbara i webbshoppen/butiken. Det vi inte tror att vi kan sälja lämnar vi till välgörenhet. Second wheels säljer varorna under företagets namn för din räkning. Varor som lämnas in ska vara rentvättade och i fint skick. Second wheels tar inte emot smutsiga varor, nopprigt, blekt eller varor som har överdrivet slitage. Dessa skänks till välgörenhet/textilåtervinningen.
Vi säljer på kommission vilket betyder att du som kund får betalt i efterhand för de varor som sålts. Du som lämnat in varor får 40% av försäljningspriset.
PROCESSEN
När du lämnar in/skickar in varor så registreras du i vårt kundregister där dina kontaktuppgifter sparas.
Därefter går vi igenom varorna så att de håller ett fint skick, fotar, prissätter och publicerar slutligen varorna på secondwheels.se eller i butik i Växjö, Karlskrona, Värnamo och Ljungby. Lämnar du dina varor fysiskt i butik får du tillgång till MittSaldo där du kan logga in och följa din försäljning. Varorna finns till försäljning i minst 90 dagar. Vi förbehåller oss dock rätten till längre annonstid för varor vi tror kan sälja senare. Osålda varor lämnas därefter till välgörenhet.
Vissa kläder som vi tror kan lyckas bättre senare/ i annan säsong, kan vi utan ditt medgivande spara eller plocka bort och ta fram igen i rätt säsong.
PRISSÄTTNING
Second wheels bestämmer priser utifrån skick, varumärke och efterfrågan, justerar priser och avgör när en vara ska prissänkas. En vara prissänks vanligtvis när försäljningstidens slut närmar sig. Detta för att öka chanserna att få alla varor sålda.
UTBETALNING
Du som lämnat in modevaror till Second wheels får 40% av försäljningspriset.
Utbetalning sker via Swish. Du ansvarar själv för att få din andel av försäljningarna blir utbetalad.
Observera att vi inte kan betala ut varor som sålts inom ca 18 dagar i och med att kunden har 14 dagars returrätt från det att hen mottagit sin vara. Dina intjänade pengar finns tillgängliga att begära ut när som helst men inom 12 månader från det att din inlämning har publicerats.
KOMMISSIONSAVTALETS UPPHÖRANDE
Kommissionsavtalet träder i kraft i samband med att kunden skickar in/lämnar in varor till Second wheels och upphör 12 månader efter inlämningsdatum, eller när alla varor är sålda. Vill kunden säga upp avtalet innan försäljningstidens slut och få tillbaka sina modevaror gäller följande:
Om varorna ännu inte behandlats (bedömts, sorterats, registrerats, skickats till välgörenhet) kan kunden begära att varorna skickas tillbaka. Kunden står då för returfrakten. Om kläderna behandlats och finns till försäljning i webbutiken kan de återfås till en avgift på 400 kr. Kunden står utöver denna avgift för returfrakten. Modevaror som lämnats till välgörenhet kan inte återfås av Second wheels AB.
HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
Personuppgifter är sådana uppgifter som direkt eller indirekt kan kopplas till dig som person. Vi värnar om din personliga integritet och vill att du ska vara trygg i hur vi hanterar dina uppgifter. Därför hanterar Second wheels kundens personuppgifter enligt GDPR, The General Data Protection Regulation.
Second wheels uttrycker sitt åtagande för integritet och dataskydd genom följande tre principer:
Second wheels använder personuppgifter på ett lagligt, rättvist och transparent sätt.
Second wheels samlar inte in mer uppgifter än vad som krävs, och endast för berättigade ändamål.
Astrids vänner lagrar inte uppgifter längre än nödvändigt eller för en längre period än vad som behövs.
ÖVRIGT
Utöver dessa villkor för inlämning gäller Kommissionslagen (2009:856)
GILTIGHETSTID
Dessa villkor för inlämning gäller från och med 2023-12-01.
PERSONUPPGIFTER
Genom att handla eller lämna in varor på hos Second wheels accepterar du vår integritetspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Behandlingen sker enligt gällande lagstiftning. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning eller sälja dina varor. Vi säljer eller lämnar aldrig vidare dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
Second wheels är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning/försäljning.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
VILKA UPPGIFTER LAGRAR VI?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order sparar vi ditt förnamn-, efternamn, adress, telefonnummer, personnummer, e-postadress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
RÄTTSLIG GRUND
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
VILKA UPPGIFTER DELAS OCH MED VILKET SYFTE?
Betalleverantör:
Vid genomförande av köp, delas information med betalleverantören Klarna och Swish. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos Klarna. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
Fraktbolag:
För att kunna leverera din beställning och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med aktuellt fraktbolag. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn och adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även det komma att delas med fraktbolaget för avisering.
Du kan när som helst be oss om att uppgifterna som avser dig raderas. Undantag till regeln är om Second wheels behöver behålla information för att uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).